Działania edukacyjne w GPN
Głównym zadaniem edukacji prowadzonej przez Gorczański Park Narodowy jest nauczanie o wartościach przyrodniczych dla jakich utworzono w Gorcach park narodowy. Przez swoją działalność Park propaguje także walory kulturowe tej części Beskidów. Pokazuje tradycyjne związki przyrody i człowieka i historię tego terenu.
W założeniu, skuteczna edukacja ma doprowadzić do równowagi pomiędzy społecznymi potrzebami (konsumpcyjne korzystanie z terenu Parku) a koniecznością ochrony przyrody, do zaakceptowania odmiennego sposobu gospodarowania, udostępniania, a nawet zamieszkiwania na terenie chronionym. Umożliwia także zdobycie wiedzy i przekonuje o zasadności objęcia tego fragmentu Gorców najwyższą formą ochrony przyrody.
W Gorczańskim Parku Narodowym działalność edukacyjna ma wiele form i kierowana jest do różnych grup odbiorców. Są to głównie uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów. Na podstawie porozumienia o realizacji edukacji środowiskowej, podpisanego pomiędzy Gorczańskim Parkiem Narodowym a Małopolskim Kuratorium Oświaty, szczególne działania kieruje się do szkół położonych w sąsiedztwie Parku. Na uwagę zasługuje autorski program edukacji środowiskowej dla klas I – III szkoły podstawowej "Czym skorupka za młodu nasiąknie...". Aktywne zajęcia, głównie prowadzone w terenie, mają uwrażliwić i zainteresować uczestników, a także zachęcić do własnych działań dla jej ochrony.
Ważną rolę w procesie edukacji zajmuje także działalność wydawnicza i wystawiennicza. Edukacja prowadzona jest w oparciu o dobrze wyposażone zaplecze stacjonarne (w dyrekcji GPN) i terenowe – odpowiednio oznakowany obszar Parku, ścieżki edukacyjne, informację przyrodniczą w terenie, terenową salę edukacyjną w budynku dawnej owczarni na Hali Długiej. Liczba uczestników imprez edukacyjnym z każdym rokiem wzrasta. Zmienia się także oferta edukacyjna, jest atrakcyjniejsza i coraz bardziej różnorodna.
W założeniu, skuteczna edukacja ma doprowadzić do równowagi pomiędzy społecznymi potrzebami (konsumpcyjne korzystanie z terenu Parku) a koniecznością ochrony przyrody, do zaakceptowania odmiennego sposobu gospodarowania, udostępniania, a nawet zamieszkiwania na terenie chronionym. Umożliwia także zdobycie wiedzy i przekonuje o zasadności objęcia tego fragmentu Gorców najwyższą formą ochrony przyrody.
W Gorczańskim Parku Narodowym działalność edukacyjna ma wiele form i kierowana jest do różnych grup odbiorców. Są to głównie uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów. Na podstawie porozumienia o realizacji edukacji środowiskowej, podpisanego pomiędzy Gorczańskim Parkiem Narodowym a Małopolskim Kuratorium Oświaty, szczególne działania kieruje się do szkół położonych w sąsiedztwie Parku. Na uwagę zasługuje autorski program edukacji środowiskowej dla klas I – III szkoły podstawowej "Czym skorupka za młodu nasiąknie...". Aktywne zajęcia, głównie prowadzone w terenie, mają uwrażliwić i zainteresować uczestników, a także zachęcić do własnych działań dla jej ochrony.
Ważną rolę w procesie edukacji zajmuje także działalność wydawnicza i wystawiennicza. Edukacja prowadzona jest w oparciu o dobrze wyposażone zaplecze stacjonarne (w dyrekcji GPN) i terenowe – odpowiednio oznakowany obszar Parku, ścieżki edukacyjne, informację przyrodniczą w terenie, terenową salę edukacyjną w budynku dawnej owczarni na Hali Długiej. Liczba uczestników imprez edukacyjnym z każdym rokiem wzrasta. Zmienia się także oferta edukacyjna, jest atrakcyjniejsza i coraz bardziej różnorodna.